Tesla verhoogt donderdag de prijzen van alle Model 3’s in de Europese Unie met 1.500 euro.

De autofabrikant wijst hiervoor de beschuldigende vinger naar de Europese Commissie, die begin deze maand de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s aanzienlijk verhoogde.

Hoewel Tesla een fabriek in Berlijn heeft, rolt de Model 3 daar niet van de band. De voor Europa bestemde 3’s komen uit Shanghai, waardoor Tesla ineens meer geld kwijt is aan de import van deze voertuigen. De Europese Commissie besloot eerder dat de importheffing op de Model 3 met ingang van 4 juli met 20,8 procent omhoog zou gaan.

Dankzij de prijsverhoging is een Model 3 nu verkrijgbaar vanaf 43.490 euro. Dat was woensdag nog 41.990 euro. Zelfs met de nieuwe prijs valt de Tesla nog binnen de SEPP-subsidie van 2.950 euro, die de overheid geeft op de aanschaf van een nieuwe EV tot 45.000 euro.

Tesla en BMW lobbyen bij EU voor verlaging van importtarieven

Tesla waarschuwde eerder al dat het de prijzen van de Model 3 mogelijk zou gaan verhogen als reactie op het verhogen van de importtarieven. Daarnaast is het nu bij de EU aan het lobbyen voor een verlaging van de importkosten op de auto's die in het in China maakt en naar ons continent verscheept.

BMW zit in hetzelfde bootje. Hoewel het Duitse premiummerk nog geen prijzen heeft verhoogd, kreeg het wel de grootste verhoging van de importheffingen van 37,6 procent op de elektrische MINI's die in China door partnerbedrijf Great Wall Motors worden gebouwd. BMW stelt dat deze hoge importheffing oneerlijk is en probeert de MINI's nu in een lagere categorie te krijgen.

Daarnaast hebben Chinese merken als NIO en MG, dat onderdeel is van SAIC, gewaarschuwd dat ze mogelijk de prijzen van hun aanbod in Europa zullen verhogen. De merken die onder Geely vallen (Volvo, Polestar, ZEEKR en Lotus) hebben nog niet laten weten of ze hun prijzen zullen aanpassen. Ook BYD is nog stil.

LEES OOK: De MINI Countryman SE ALL4 is bijna geen Mini meer te noemen, maar dat is niet slecht